چطور درجه آنسايت (onsight) خود را بالا ببريم؟

چطور درجه آنسايت (onsight) خود را بالا ببريم؟

يکي از بهترين روش هايي که به ما کمک ميکند تا درجه سختي مسيرهاي آنسايت خود را افزايش دهيم، مسافرت هاي طولاني و سنگنوردي در نقاط جديد است! در اينجا يکي از بهترين سنگنوردان انگلستان 10 نکته را به ما ياد آوري ميکند تا صعودهاي آنسايت ما بهترين نتيجه را داشته باشند:

1– روي مسيرهاي طولاني تلاش کنيد:

تا زماني که استقامت بالايي نداريد بهتر است مسيرهاي طولاني را آنسايت کار کنيد، اگر ميخواهيد درجه صعود خود را بالا ببريد. مسيرهاي طولاني که استقامتي هستند، معمولا حرکات ساده تر و روان تري را مي طلبند; اما مسيرهاي کوتاه تر با درجه سختي مشابه، داراي حرکات دشوارتر و پيچيده تري هستند.

هيچ چيز بيش از کراکس هاي قدرتمند که معمولا در مسير خواني ديده نميشوند، يا بيش از يک شانس براي عبور از آنها  نداريم، نميتواند روحيه ما را تضعيف کند.

2- از کوييک دراهاي سبک و طناب با قطر کم استفاده کنيد:

 قرار نيست در يک مسير آنسايت سقوط هاي متعددي داشته باشيد; پس نياز به صعود با يک طناب چاق و چله نداريد! ضمنا اگر شما در حال صعود يک مسير بلند باشيد، طناب با قطر کم صرف جويي زيادي در وزن ميکند! کوييک دراهايي که داراي تسمه بلند هستند، در بسياري از مسيرهاي بلند يا مسيرهاي با ويژگي هاي خاص کاربرد دارند. پس حتما همراه خود داشته باشيد. اگر هم همه کوييک دراهايتان تسمه بلند باشند، ديگر نيازي به اينکه حين صعود آنها را بشماريد يا سهميه بندي کنيد، نداريد.

xi6jufucbo5viu2j35op

 

3– مسير را از پايين ترين قسمت بخوانيد:

    هرگز اين اشتباه را نکنيد که فکر کنيد مسيرخواني فقط براي سنگنوردي سالني است. اين خيلي جالب است که بدانيد چه قدر ميتوانيد از حرکت زدن اطراف مسير اصلي و تغيير نماي ديدتان ياد بگيريد. مسير هايي که گيره هاي آنها پودر خورده است، به اندازه گيره هاي سالني داراي اطلاعات از نوع حرکت و گيره ها هستند.

4- قسمت هاي آغازین مسير را با کيفيت صعود کنيد:

اين هميشه وسوسه برانگيز بوده که به نيمه ي اول مسير هجوم ببريم و با تلاش و صرف انرژي غير ضروري، به کراکس مسير برسيم! شما تاثير اين کار را در ابتدا متوجه نمي شويد، اما بعدها مچ شما را ميگيرد! شايد اينجا جايي است که بسياري از مردم اشتباه ميکنند!

آرامش خود را حفظ کنيد، عميق نفس بکشيد، با دست هاي کشيده طناب را در کارابين بيندازيد و تمام تلاش خود را بکنيد تا راحت و روان حرکت بزنيد… با تمام کارايي!

5- استراحت کردن:

هميشه به دنبال گيره هايي براي لاخ کردن زانو يا گيره هايي براي پاشنه زدن باشيد. در مسيرهايي که داراي قنديل ها يا ويژگي هاي منحصر به فرد هستند، به ياد بياوريد که مکانهاي مناسب براي استراحت وجود دارند، اما پنهان اند! حتي ممکن است نياز شود که وضعيت خود را تغيير دهيد. زماني که در حال استراحت هستيد، تک تک عضلات بدن خود را ريلکس کنيد و همينطور دست هاي خود را به آرامي تکان دهيد، نه با شدت زور!

روش G-tox را تجربه کنيد: قبل از پايين بردن دست خود،  آنرا کمي بالا ببريد و چند ثانيه اي مکث کنيد. سپس دست خود را پايين ببريد و به آرامي تکان دهيد. تنفس خود را با توجه به ميزان لاکتيک اسيد ترشحي، تنظيم کنيد و تا زماني که هر دو آنها به ميزان پايين و قابل قبولي نرسند، حرکت بعدي را آغاز نکنيد!

6- کراکس ها:

هر گاه در حين صعود، احساس کرديد که به کراکس رسيديد يا به گيره اي که گرفتن آن دشوار است، سعي کنيد کمي بازگرديد و استراحت کنيد يا حتي تا روي زمين فرود برويد!!!

  بر خلاف تصور شايع و نادرست بسياري از افراد، اين تقلب کردن نيست! آرام باشيد و با نظم، نقشه خود را انجام دهيد.

اگر استراحت زير کراکس خوب نباشد و شما هم تخليه انرژي شده باشيد، تنها راه ممکن اينست که هر گيره اي که به دستتان ميرسد، بگيريد و اميدوار باشيد که شانس شما را ياري خواهد کرد!

اين در حالي است که اگر به استراحت بد بازگرديد، خسته تر ميشويد و امکان ادامه صعود را نخواهيد داشت.هميشه به ياد داشته باشيد که در صعودهاي آنسايتي که در محدوده توانايي شما هستند، فاکتوري به نام شانس هم تاثير دارد، پس براي گرفتن تصميمات 50.50 آماده باشيد.

موقيعت ديگر اين که ممکن است شما در استراحت بد آنقدر خود را خسته کنيد که براي حرکت در کراکس، مايوس شويد و فقط به ضربه زدن به گيره بعدي راضي شويد!

اما اگر استراحت قبل از کراکس عالي باشد، حرکت در کراکس مثل بولدرینگ زدن در روي زمين پس از استراحت ميشود!!! همزمان با کشيدن عضلات در استراحت، به عقب تکيه دهيد تا گيره بالايي را ببينيد.

۷- فلاش زدن مسیر

فلاش صعود کردن یک مسیر در حد توان شما باعث ایجاد اعتماد به نفسی میشود که بعد ها بتوانید چنین مسیری را آنسایت صعود کنید. قبل از صعود حداقل ۵ تا ۶ بار مسیر صعود را از پایین تا تاپ بخوانید ( مثل قلق کردن یک مسیر) تا تمام حرکات به ذهنتان سپرده شوند. اما به یاد داشته باشید که ممکن است نیاز شود تا حرکات را در برخی قسمت ها حین صعود تغییر دهید.

۸- تاکتیک های مربوط به بالا بردن درجه آنسایت 

اگر می خواهید مسیر خاصی را آنسایت صعود کنید باید قبل از آن تعدادی مسیر با درجه های نزدیک به آنرا آنسایت صعود کنید تا تجربه کافی داشته باشید: مثلا اگر قصد دارید تا مسیری با درجه ی ۶c را آنسایت صعود کنید باید قبل از آن  ۱۵ مسیر با درجه ۶a+  و ۱۰ مسیر با درجه ۶b  و ۵ مسیر با درجه 6b+ را آنسایت صعود کنید! اگر این کار را نکنید، نه تجربه کافی را برای رویارویی با مسیر مورد نظر خواهید داشت و نه اعتماد به نفس لازم را برای پیروز شدن در خود می یابید.

 آنسایت صعود کردن مسیرهایی که از حد توانایی شما بیشتر اند به اندازه ی فلش زدن مسیرهای در حد توانایی شما ارزش دارد. مثلا اگر قصد صعود  7a را دارید 7a+ را هم آنسایت صعود کنید! این باعث میشود که مسیر مورد نظر شما هنگام صعود آسانتر به نظر برسد( هم از نظر فیزیکی هم از نظر روانی)! البته اطمینان حاصل کنید که پس از این صعود و  قبل از صعود اصلی، استراحت میکنید.

۹- برای شکست آماده باشید!

عامل شکست همیشه به عنوان امری اجتناب ناپذیر در سنگنوردی وجود دارد. در ابتدا شما باید انتظار این را داشته باشید که از ۱۰ مسیر سقوط کنید تا در نهایت در یک صعود به پیروزی برسید! اگر دایما عصبی باشید یا کج خلقی کنید استرس چند مسیر صعود نشده شما را از هدف نهایی صعود باز خواهد داشت.

     راه حل این است که از پروسه لذت ببرید و روی نتیجه متمرکز نشوید. به هر حرکت و هر مسیر عشق بورزید و سنگنوردی خود را با کسب تجربه رونق بخشید! اگر سقوط کردید از خود علت را بپرسید و این تجربه را برای مسیر بعدی ذخیره کنید!

حتی میتوانید پیشرفت های خود را ثبت کنید و عوامل بازدارنده ی شما را از پیروزی شناسایی و یادداشت کنید. همه ی توان خود را برای این سفر بکار نگیرید و بدانید همیشه سفرهای بعدی هم در راه هستند…

۱۰- آرامش خود را حفظ کنید و مثبت اندیش باشید!

صعودهای آنسایت در حد توانایی یک سنگنورد میتواند فعالیتی کاملا استرس زا باشد. من بعضی وقتها از خودم میپرسم که چرا ما وقت باارزش تعطیلات را با انجام این کار سپری میکنیم؟!!

سعی کنید خونسرد بمانید، البته گفتن این جمله راحت تر از انجام آنست! بر روی فاکتورهای قسمت قبل متمرکز شوید و بیاد داشته باشید که قرار است لذت ببرید. مهمتر از همه، شما باید به خود اعتماد داشته باشید! وقتی سنگنوردی به نام  Patxi Usobiaga سی و هشت مسیر با درجه 8b و بالاتر را صعود کرده و همین طور سه مسیر با درجه 8c+ ،آیا او قادر نیست مسیری با درجه ۷a را صعود کند؟

Patxi Usobiaga در حال صعود مسیر

یک نصیحت خوب اینکه همیشه ریلکس بمانید، جدای از اینکه گاهی نیاز دارید بجنگید!

وقتی جدال شروع میشه، به یاد داشته باشید ممکنه گیره بعدی شما رو به انتهای مسیر برسونه!

ترجمه و ویرایش: پویا علیخانی

 

درباره نویسنده

سعید حاجی بگلو
سعید حاجی بگلو 803 نوشته ها

سعید حاجی بگلو ـ مدیریت سایت http://iranclimbing.com/%d9%87%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86/

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مقالات ۰ نظر

کشش و پرورش ماهیچه

 کشش و پرورش ماهیچه تمرین انعطاف پذیری یاکشش، همیشه به عنوان جزء لاینفک آموزشی به شمار نمی آمد،تا مدت ها، ورزشکاران کار آزموده تمرین های کششی را نادیده می گرفتند

مقالات ۰ نظر

مقدمه ای بر مصرف مکمل ها در سنگنوردی

مصرف مکمل ها برای سنگنورد در ایران به مساله مکمل مثل دوپینگ نگاه میشه هم از جهت مثبت و هم از جهت منفی ، بعضی افراد هستند که به شکل

مقالات ۰ نظر

تمرینات موثر با بارفیکس

بار فیکس استاندارد از دیرباز تمرین اساسی برای سنگنوردان بوده است. چند ست بارفیکس رفتن چند روز در هفته عضلات بالاکشنده را تقویت می کند که این عضلات برای یادگیری

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!

لغو پاسخ

*

code