فرار از نقطه ی B

فرار از نقطه ی B

شاید بهترین اسمی که برای این تیتر این ترجمه میتونم بگذارم، فرار از نقطه B باشه چرا که هنوز توی ایران ما سر اتصال 3 نقطه کارابین صحبت های مختلف می شه و در کلی از مراحل سنگنوردی  و نجات از خطرات تحت بار قرار گرفتن کارابین ها در بارهای نامتعارف اطلاع نداریم.

همانطور که میدانید، در UIAA  و در واقع استاندارد CE تمام تجهیزات سنگنوردی و کوهنوردی بر اساس تست های مختلف در شرایط احتمالی و نرمال مورد آزمایش قرار می گیرند و در واقع تمام این موسسه ها از کاربر تقاضای استفاده صحیح ابزار، در چارچوب تست های صورت گرفته را دارند. و بالطبع در بیشتر حوادث استفاده های اشتباه و خطاهای فردی علت اصلی می باشند.
مطمئنا وقتی شرکت تولید کننده موفق به دریافت تاییدیه CE  یا UIAA می شود برای جلوگیری از حادثه و مبرا کردن شرکت از خطاها اقدام به آموزش از طریق کاتالوگ می نماید که در واقع هم جنبه آموزشی و هم تذکر جدی به کاربر است که در صورت استفاده اشتباه، کمپانی به هیچ وجه متعهد نخواهد بود.
در حال حاضر در UIAA  و  البته  CE برای تست کارابین از EN12275  و EN 362 به عنوان معیار و مشخص نمودن استاندارد استفاده می شود.

 

Kolin powick مسول کیفیت و ایمنی black diamond مقاله ای پیرامون این مطلب منتشر کرده است:

به طور کلی وقتی بیشتر مردم در مورد کارابین و مقاومت یا همون قدرت اون صحبت میکنند، در ابتدا به نوشته طولی و قدرت اصلی محور اشاره میکنند. البته تست CE دو حالت فشار در حالت کشش طولی با دهنه کارابین باز و فشار عرضی هم دارد که به صورت معمول برای همه کارابین ها قابل مشاهده است.

اما مساله اصلی و قابل تآمل، گرایش،  تغییر مکان بار یا اعمال نیروی اضافه در حالت کشش طولی کارابین است. به راستی چرا در این شرایط مقاومت کارابین بسیار ضعیف می شود.

برای اینکه منظور من را بهتر متوجه بشید، فرض کنیم که دهانه کارابین بسته و مهره یا پیچ کارابین هم بسته باشد. چرا نقطه B  ضعیف تر از نقطه A است؟

همچنین اگر نقطه B  ضعیف تر از نقطه A است، میزان کاهش مقاومت طولی  چقدر است؟

تاثیر شکل کارابین بر روی این تغییر مقاومت به چه مقدار است؟

دلیل به وجود آمدن این سوال ها زمانی به وجود می اید که من در حالت حمایت می باشم و از یک کارابین HMS  بزرگ برای حمایت نفر دوم خودم به عنوان کارابین نقطه برآیند استفاده کنم. اگر هم داریم با یک تیم سه نفر صعود میکنیم. می توانیم به راحتی 4 تا کارابین را کنار هم از نقطه A  تا  B  بگذاریم.

آیا تسليم شدن در برابر انقدر ريسك داره (قطعا نتيجه ان بسيار مهلك خواهد بود )؟

آیا می توان گفت که نقطه B مقاومت کمتری به نسبت نقطه A   دارد؟

یا اینکه این ضعف به چه مقدار به شکل کارابین بستگی دارد؟

آیا نقطه B کارابین “ D “ ضعیف تر خواهد بود؟

خوب بیایید نتایج رو بررسی کنیم:

در حالت دهنه بسته کارابین، با توجه با تست های CE ( پین 10 میلیمتر) ،

کارابین پیچ Vapor (محصول شرکت بلک دیاموند) دارای مقاومت 21 کیلو نیوتن می باشد.

– کلیه تست های ما با نیروی 22 کیلو نیوتن می باشد.

– ما از یک نمونه تسمه به جای بهره جستن از پین 10 میلیمتر در تمام تست ها استفاده میکنیم ، در نتیجه حاصل 21.8  کیلونیوتن خواهد بود .

*پی نوشت عموم اسلینگ های موجود بر طبق استاندارد EN566  تست می شوند.

بعد از آن  تسمه ما از یک کلمپس -(گیره)- در قسمت ضلع بالایی و پهن کارابین  HMS استفاده کردیم تا در واقع نقطه B  را شبیه سازی کنیم. این ترکیب موجب کاهش شدید قدرت کارابین حتی تا نصف توان کارابین شد.

  بعد از آن تصمیم گرفتیم که بد ترین حالت ممکن رو ایجاد کنیم. در این حالت اسلینگ از دماغه اتصال پیدا کرد. طبق آزمایش های قبل  و داده های به دست آمده کارابین Vapor  با 5.21 کیلو نیوتن گسیخته شد.

توجه داشته باشید که  اطلاعات به دست آمده با یک سری تجهیزات ثابت بدست آمده است. و البته تمام تست ها با یک مدل کارابین و هر ترکیب یکبار تست شده است و تمام موارد پیچ کارابین بسته بود.

 

من می توانم مطمئن باشم که با توجه به هندسه یا شکل کارابین (ضلع پهن کارابین HMS) مقدار مقاومت بیشتر از آن چیزی که ما دیدیم کاهش یابد.

آیا هرچه نقطه تحت بار از ستون و محور اصلی کارابین دور تر باشد ضعیف تر خواهد بود؟

–  توی این مورد تقریبا نصف می شود.

آیا می توان بر روی آن شوک وارد کرد؟

–  پیشنهاد نمی شود.

آیا کاهش قدرت به صورت خطی هست؟

نمی دانیم، به خاطر اینکه ما تنها بر روی دو نقطه تست کردیم. اما به طور کل هر چه از محور بار ( که به صورت خطی است) دور تر شویم، این کاهش قدرت بیشتر خواهد شد.

اگر ما به کارابین واقع در نقطه برآیند کارگاه چندین نقطه دیگر اضافه کنیم ، مقاومت آن به خطر می افتد؟

-بله

آیا ریسک زیادی دارد؟ 

– همیشه دارای ریسک است.

بر اساس نتایج نه چندان علمی ما، به یاد داشته باشید که در همه شرایط بار وارده رو به محور طولی کارابین نزدیک کنید و مطمئنا دهانه کارابین را ببندید تا در قوی ترین حالت خود قرار گیرد.

همچنین من یک عکس از یک سنگنورد، مربی و راهنما دریافت کردم.

سوال اون این بود که یک بار 3 محوره به چه مقدار مقاومت کارابین را تضعیف می کند؟

 خیلی ها در مورد کارابینی که از سه جهت تحت بار قرار میگیرد، شنیده اند. اما این در حقیقت 4 نقطه است که دو نقطه آن از طرف کارگاه و دو نقطه دیگر آن توسط گره خود حمایت تلاقی کرده است. سوال این است، آیا که این مساله اهمیت دارد؟

در شکل بالا در حالتی که بار بدون شوک بر روی کارابین کارگاه باشد، بالطبع همه چیز خوب به نظر می آید. اما اگر بار در این موقعیت افزایش پیدا کند،چه اتفاقی می افتد؟ آیا این بار 4 نقطه ای تآثیر گذار هست؟ ما چند تست سریع کوچک در این مورد انجام دادیم…

  مشخص است که بار چند محوره از مقاومت نهایی کارابین کم خواهد کرد. ما با سه بار تست کردن متوجه کاهش تقریبی25 درصد کارابین در حالت پیچ باز و بسته کارابین شدیم.

البته که ما پیگیر تفاوت قابل توجه مقاومت کارابین در سناریو های بار های 3 محوره معمول بودیم.

ما در 2 حالت کارابین را تحت بررسی قرار دادیم :

– دو بار بر روی انتهای بزرگ کارابین (عکس سمت چپ)

– دو بار بر روی انتهای کوچک کارابین (عکس سمت راست)

 به طور کلی ابزار های سنگنوردی بسیار قوی هستند، اما این عبارت خیلی صحیح است که همانطور که طراحی شده و تعریف شده مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که  شما بار غیرمعمول ( مثل بار 3 یا 4 محوری) بر روی کارابین وارد می کنید، مشاهده خواهید کرد که توان نهای کارابین بسیار کاهش می یابد. حتی در زمانی که بار بر روی دهانه (دماغه کارابین) قرار گیرد در این موقعیت است که همه چیز بسیار سطحی و غیر معمول می شود.

نتیجه این می شود که سعی کنیم کارابین ها را در یک خط در راستای محور اصلی نگاه دارید و مانع بار های چند جهته بر روی کارابین شوید. زیرا که قدرت آن را تحت تاثیر قرار می دهید.

عموما در هنگام حمایت استاتیک( کارابین نقطه برآیند کارگاه) و دینامیک کارابین HMS مورد استفاده قرار می گیرد.
بهترین نقطه اتصال حمایت مخصوصا در زمانی که کارگاه توسط ابزار های میانی و کارگاهی موقت ایجاد شده ، نقطه بر آیند کارگاه ( حلقه  گره )می باشد.
برای درک بهتر این مساله بد نیست به فیلمی که در آپارت دانلود کردم توجه بفرمایید .
http://www.aparat.com/v/wl51O

مترجم: آذران حمیدی – مدرس درجه 2 سنگنوردی طبیعت

برگرفته از سایت کمپانی “بلک دایموند” – اصل مقاله را میتوانید در این لینک ببیند. 

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مقالات ۰ نظر

بهینه سازی حرکات ایستا

 هدف اکثر سنگ نوردان، داشتن یک سبک پویا تر برای صعود است با وجود این، اکثر سنگ نوردان کاپ جهانی هنگامی که به مقاومت ثابت عضلانی می رسند، عظیم الجثه

مقالات ۰ نظر

چگونه تغذیه مناسب برای یک برنامه سنگنوردی در طبیعت داشته باشیم

شب قبل از صعود اگر شما قصد دارید تمام روز را به سنگنوردی بپردازید بایستی بهترین بهره را از شام ببرید. این وعده غذایی باید غنی از کربوهیدرات های مانند

مقالات ۰ نظر

مقاله علم تمرین و برنامه ریزی تمرینات سنگنوردی

?مقاله علم تمرین و برنامه ریزی تمرینات سنگنوردی ?این مقاله به همت دکتر منصور آقایی تهیه و در اختیار شما ورزشکاران قرار گرفته است. دانلود این مقاله    دکتر منصورآقایی

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!

لغو پاسخ