تکنیک بنیادین شماره پنج : حرکت FLAG یا پرچم

تکنیک بنیادین شماره پنج : حرکت FLAG یا پرچم

حرکت “پرچم” در حقیقت یک حرکت مکمل برای حفظ تعادل است زمانی که صعود نردبانی –(دست و پاهای مخالف)- مقدور نباشد. فرض کنید گیره ای که قرار است برای گرفتنش تلاش کنید کمی دور تر از آن است که با یک حرکت رو به بالای ساده به آن برسید و در عین حال موقعیت شما f1-228x300طوری است که نمی توانید از صعود نردبانی استفاده کنید و مجبورید و دست و پاها ی یک سمت بدنتان را همزمان درگیر کنید. در این صورت بلافاصله بدن شما رو به بیرون خواهید چرخید، به همان مثال نردبان برمیگردیم تا مساله عینی تر و قابل لمس تر شود؛ فرض کنید در حین بالا رفتن از نردبان به جای اینکه از دست و پای مخالف استفاده کنید از دست و پای راست استفاده کنید و دست و پای چپتان هیچ اثری نداشته باشند در این صورت به محض وارد کردن فشار بر دست راست و پای راست بدن حول محور مچ دست راست شروع به چرخیدن به سمت راست و به سمت بیرون می کند و سمت چپ بدنتان به کلی از نردبان جدا می شود.؛ اتفاق مشابه در هنگام صعود نتیجه ی مشابه خواهد داشت و بدنتان به شدت به سمت بیرون میچرخد که می تواند منجر به رها شدن و پاندول شدن شود. و یا شرایطی را تصور کنید که دست و پای درگیر تقریبا در یک خط قرار بگیرند و شما بخواهید روی آن پا و دست نیرو وارد کنید در این حالت بدنتان حول محور همان دست و پا به سمت بیرون از دیواره خواهد چرخید. راهکار مقابله با این چرخش ناخواسf2ته خیلی ساده است!


پای آزاد خود را به شکل یک پرچم که در هوا تکان می خورد به سمت مخالف حرکت خود بیرون از بدن قرار دهید تا بدنتان به سمت دیواره باقی بماند و مرکز ثقل به حالت تعادل دربیاید. برای مثال در این شکل شماره (1) پای چپ نقش پرچم را بازی میکند و پای راست و دست راست نیروی لازم برای بالا کشیدن بدن مهیا می کنند تا دست چپ به گیره ی مورد نظر برسد. در تصویر شماره (2) حرکت پرچم در وضعیت مشابه با تصویر شماره یک انجام شده با این تفاوت که دست راست و پای چپ نقش میله را ایفا میکنند تا پای راست به طریقی که در تصویر مشاهده می کنید پرچم شود تا دشت چپ به گیره ی بالایی برسد. نکته ی مشترک هر دو تصویر در این است
که پا و دستی که می خواهند نقش میله را ایفا کنند در یک خط قرار دارند با بدن به بهترین حالت ایستایی برسد. در حرکت پرچم مرکز ثقل شما به حدفاصل دست و پای درگیر منتقل میشود. مثلا در تصویر شماره (1) مرکز ثق بالاتر از پای راست و پایین تر از دست راست قرار دارد و نیروی چرخشی بدن کاملا به سمت دیواره متمایل است و بهترین شرایط ممکن برای صعود کننده به وجود می آید.

f4-1024x408

برای عینی تر شدن حرکت پرچم دو تصویر فوق به خوبی شرایط را نشان میدهندو از رنگها برای درک بهتر شرایط و چگونگی قرارگیری مرکز ثقل استفاده شده.

رنگ آبی: دست و پای درگیر را نشان می دهد

رنگ نارنجی: دستی که برای گرفتن گیره بعدی تلاش می کند را نشان می دهد

رنگ سبز: پای پرچم را نشان می دهد

مثلث قرمز: محل تقریبی مرکز ثقل را نشان می دهد

مترجم: هامون نیکویی (تیم سنگنوردی و کوهنوردی مهرگان بابلسر)

نویسنده: ERIC J.HORST (مدرس و مولف حرفه ای سنگنوردی)

منبع: www.nicros.com

قسمتهای پیشین مقاله : قسمت اول / قسمت دوم / قسمت سوم / قسمت چهارم(1) / قسمت چهارم (2)

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مقالات ۰ نظر

کاهش خطر بروز شکستگی صفحات رشدی در سنگنوردان نوجوان

ترجمه: محمد مهدی جلیلی این مقاله برای سایت iranclimbing.com و همچنین کانال تلگرامی این سایت به مدیریت سعید حاجی بگلو توسط محمدمهدی جلیلی ترجمه شده است. استفاده، بدون اجازه از

مقالات ۰ نظر

تمرین هایی جهت جلوگیری از قوز کردن در سنگنوردان

اگر به اطراف دیواره یا باشگاه سنگنوردی نگاه کنید متوجه افرادی با شانه های رو به جلو خواهید شد. آن هایی که پشت قوز کرده ای مانند ناودان کله اژه

مقالات ۰ نظر

تمرینات موثر با بارفیکس

بار فیکس استاندارد از دیرباز تمرین اساسی برای سنگنوردان بوده است. چند ست بارفیکس رفتن چند روز در هفته عضلات بالاکشنده را تقویت می کند که این عضلات برای یادگیری

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!

لغو پاسخ

*

code