تکنیک بنیادین شماره سه : مقرون به صرفه حرکت کنید!

تکنیک بنیادین شماره سه : مقرون به صرفه حرکت کنید!

“بالاترین و برترین تکنیکها آن است که شما به واسطه ی آن کاملا مقرون به صرفه حرکت کنید؛ عبارت مقرون به صرفه را ملکه ی ذهنتان کنید تا هر وقت دست به سنگ شدید به یاد بیاوریدش”.

عبارت مقرون به صرفه را اینطور برای خودمان تعریف کنیم: پیدا کردن روشی برای اینکه هر حرکت و در مجموع کل صعود با حداقل انرژی پیموده شود. اگر “گربه” داشته imagesباشید به خوبی میتوانید مفهوم حرکات مقرون به صرفه را با مشاهده ی دقیق رفتار و حرکاتش کشف کنید. غالبا یک گربه آرام، بی سروصدا و آگاهانه و از روی برنامه حرکت می کند. هرچندکه گاهی اوقات بر مبنای شرایط پیش آمده لازم است قدرتمند، پرانرژی و یا باجست و خیز و جهش کار را پیش ببریم اما آنهم باید طوری باشد که اصل “مقرون به صرفه” بودنش رعایت شود. “حرکت گربه ای”  باید به یک مُدلِ تکنیکی واستایل در صعودهایتان بدل شود: آرام، بی صدا و به همراه حرکت دادن کامل پا اما اگر لازم شد از کشش دستها و یا پرش برای اینکه  به یک حرکت مقرون به صرفه برسید دریغ نکنید. این سه اصلی که گفته شد را به عنوان پایه ی “حرکت گربه ای” و کلید حرکت “مقرون به صرفه” در نظر بگیرید.

پاهای خاموش (ساکت):

توانایی حرکت دادن “بی سروصدای” پاها نشان دهنده ی عیار بالا و غنای تکنیکی یک سنگنورد است؛ اما برعکس این جریان، حرکات پای پُر سروصدا نشان دهنده ی عدم تسلط، شلختگی و کم فروغ بودن حرکات یک سنگنورد است که از “مقرون به صرفه” حرکت کردن اطلاعی ندارد. برای خیلی از سنگنوردان پاهای پرسر و صدایشان در روش صعودشان و تکنیکهای دیگرشان در طول سالیان سال هضم شده است و به چشمشان نیامده است و همین نقطه ی کور تمریناتشان شاید باعث شده خیلی از توانایی هایشان را به طور کامل کسب نکنند. قطعا هدف شما یادگیری سنگنوردی با تکنیک های خوبِ پا است و این حاصل نمی شود مگر با تمرکزِ بالا و دقت کافی بر روی جاگذاری پاها، ثابت نگه داشتن پاها بر روی گیره ها و ثبات کافی پاها و همچنین اعتماد به نفس بالا در گام برداری و شروع حرکت بعدی.

ریتم و سرعت حرکت :

سنگنوردی هم مانند هر رقص و حرکت ریتمیک دیگری باید شامل یک ریتم و هارمونی و سرعت و درعین حال ایستایی ذاتی باشد؛ مثلا صعود نردبانی حاصل ریتمی است شامل :”حرکت،گرفتن، حرکت، گرفتن” –(حرکت برای پاها و گرفتن برای دستها)- و تمام اتفاقی که می افتد تکرار همین ریتم است. اما در سنگنوردی گاهی اوقات ریتم موثرتر می تواند: “حرکت،حرکت، گرفتن، گرفتن” باشد؛ البته تا جایی که مسیر گیره ها اجازه بدهند پاها پیش برنده ی حرکتها باشند. به طور قطع ریتم های بیشماری برای صعود می توان متصور شد مهم نیست که ریتم حرکتی چیست مهم این است که متناسب با شرایط صعود بهترین باشد و ریتم حفظ شود و نقش اصلی را در آن “حرکت” بازی کند و حرکت برای “پا” طراحی شود؛ هرچند که این موضوع برای سنگنوردان مبتدی نیازمند تمرین و ممارست بیشتری است تا یاد بگیرند چگونه دستها را عامل صعود قرار ندهند و فشار اولیه و اصلی را بر دستها وارد نکنند. و مطمئن باشید صعودی که ریتمش “کرفتن،گرفتن، حرکت، حرکت” باشد صعود کارآمد و حرفه ای نیست. برای هر مسیر پیش از صعود ریتم را در نظر بگیرید و در مسیر صعود “حرکت” و “گرفتن” ها را بلند تکرار کنید و ببینیئ چقدر به ریتم های درست و حرفه ای نزدیک هستید.

آهنگ حرکتی (خرامیدن):

آهنگ حرکت و یا “خرامیدن” یکی دیگر از فاکتورهای مهم در “حرکت مقرون به صرفه” است. زمانیکه صعودی ساده در مسیری تمرینی با گیره های بزرگ انجام میدهید با فراغ بال و با آهنگ حرکتی خوب در حقیقت بر روی دیواره می خرامید. اما زمانی به نقاط چالشی، بلند تر و صعب مسیر می رسید و نیاز به کار گذاشتن ابزار دارید علاقه ی چندانی به طمانینه و تعلل ندارید و دوست دارید هرچه سریعتر انجامش دهید. زمانیکه در محدوده ی حرکتی و سختی مسیر پایین حرکت می کنید دوست دارید با شتاب و سرعت صعود کنید در حقیقت می خواهید پالاکی خود را به رخ بکشید! در صورتی که دارید تمام تکنیکهای بنیادین و اصول سنگنوردی را قربانی چند ثانیه کمتر می کنید! حرکت می کنید بدون اینکه تاملی و تفکری پشتش باشد بدون اینکه نگاهی به گیره ها بیندازید! نه اینکه سرعتی و چالاک بودن بد باشد؛نه خیلی هم خوب است اما به شرطی این شتاب فرآیند یادگیری و تمرکز بر روی حرکات و رعایت اصول اولیه را تحت تاثیر قرار ندهد. در حقیقت عمدتا افرادی که اینطور صعود می کنند اولین نشانه های بی تجربگی، کم دقتی، ضعف آموزشی و عمق کم تکنیکی خود را به نمایش می گذارند. با ریتم حرکتی مناسب و آرام اگر شروع کنید این آرامش به شما فرصت و زمان می دهد تا هر حرکت را در ذهنتان مرور کنید حرکت بعدی را آنالیز کنید گیره ها را لمس کنید و از جای درستش بگیرید و ریتم مناسب را هم رعایت کنید و به مرور زمان شما خواهید در عین اینکه آهنگ حرکتی خوبی دارید –(که به شما اجازه میدهد همه ی موارد مذکور را مدنظر قرار دهید)- زمان کمتری هم برای حرکتهایتان نیاز دارید و زمان صعودتان خود به خود کاهش پیدا می کند و در کنار آن به غنای تکنیکی شما و تجربه های شما نیز افزوده خواهد شد. بنابریان خیلی عجله نکنید! سعی کنید با سرعت های متفاوت روی مسیرهای متفاوت حرکت کنید به این شکل دقت و مهارت شما در انتخاب آهنگ مناسب به شکل غریزی افزایش پیدا خواهد کرد.

مترجم: هامون نیکویی (تیم سنگنوردی و کوهنوردی مهرگان بابلسر)

نویسنده: ERIC J.HORST (مدرس و مولف حرفه ای سنگنوردی)

منبع: www.nicros.com

قسمت اول این مقاله را در این لینک بخوانید.

قسمت دوم این مقاله را در این لینک بخوانید.

 

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مقالات ۰ نظر

آسیب های پوستی در سنگنوردی

گاهی مغز ما دستور به صعودی می دهد که بیش از توانایی بدن ماست. این امر معمولاً از عبارت ” یک تلاش بیشتر” ناشی می گردد که اشتباه است. ولی

مقالات ۰ نظر

انتشار کتاب “مجموعه مقالات تمرین ها و تکنیک های سنگنوردی” ترجمه «هامون نیکویی»

مجموعه ی پایگاه خبری ورزشی ایرانیان مفتخر است تا اولین مجموعه ی ترجمه-تالیفی خود را با حمایت جمعی از ورزشکاران و با نظر ویژه ی رئیس محترم فدراسیون جناب آقای

مقالات ۰ نظر

نکاتی برای صعود شکاف

چگونگی انجام صعود با تکنیک “جاگذاری انگشتان در شکاف” (finger cracks) منبع: www.climbing.com نویسنده: Julie Ellison مترجم : هامون نیکویی (گروه کوهنوردی و سنگنوردی مهرگان بابلسر) صعود در مسیرهایی با

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!

لغو پاسخ

*

code