آشنای با شیوه جدید تمرینی درسنگ نوردی(BFR)

آشنای با شیوه جدید تمرینی درسنگ نوردی(BFR)

تمرين با محدوديت جریان خون (BFR)

قسمت اول:

در اين روش با استفاده از باندهاى خاص كه به دور سر عضله فعال بسته مى شود ورود خون به عضله محدود شده و خروج خون از آن مسدود مى شود(هایپوکسی).تمرین با محدودیت جریان خون مزایایی زیادی برای استقامت عضلانی و قدرت دارد به طوری که باعث افزایش سازگاری نسبت به تمرین استقامتی و افزایش برداشت اکسیژن و محتوای گلیکوژن عضله می شود .در روش محدوديت جریان خون ، تمرين مقاومتى با شدت هاى ٢٠ تا ٣٠ درصد حداکثر قدرت بیشینه همان اثراتى را به دنبال دارد كه در روش سنتى با ٧٠ درصد حداکثر قدرت بیشینه ديده مى شود.

  • اهمیت تمرین به شیوه محدودیت جریان خون از چند جهت قابل تامل می باشد:
  • استفاده از این شیوه تمرینی برای افرادی که از تمرین با شدت های بالا منع شده اند کاربردی می باشد
  • این شیوه تمرینی برای جلوگیری از آتروفی عضلانی و تحلیل عضلات مناسب می باشد
  • ازاین شیوه تمرینی میتوان در شرایط آسیب های عضلانی استفاده کرد

در حال حاضر تمرین به شیوه محدودیت جریان خون تنها منحصر به ورزش نیست بلکه تحقیقاتی روی این شیوه تمرینی در زمینه بازتوانی و ترمیم بیماریهای قلبی عروقی ،ارتوپدیک و بیماریهای مرتبط با سیستم ایمنی نیز در جریان می باشد. در اين روش تمريني (که با شدت 20 الی 30 درصد حداکثر قدرت بیشینه انجام می‌شود) جريان خون ورودي به عضله فعال از طريق بستن كاف يا كش (تورنيكت) لاستيكي انعطافپذير به دور قسمت پروگزيمال بازو يا ران، محدود يا متوقف مي‌شود. و بدین ترتیب با تجمع متابولیت‌ها در آن ناحیه به صورت مصنوعی شرایط که در تمرینات معمول به منظور هایپرتروفی اتفاق می‌افتد شبیه‌سازی می‌گردد؛

  • پهنای باندها

 پهنای باندهای مورد استفاده برای دست ها ٣ تا 12 سانتی متر و برای پاها 5 تا 20 سانتی متر می باشد.البته باند های پهن تر باعث ایجاد درد بیشتر به هنگام تمرین می شوند. به هنگام استفاده از باندها باید ویژگی های پیکری افراد در نظر گرفته شود، در صورت استفاده از باندهای باریک در افرادی با جثه بزرگ، انسداد گردش خون سرخرگی در فشارهای بالای  ٣٠٠ میلی متر جیوه دیده شده است. بنابراین، برای دست ها و پاهای بزرگ تر باید از باندهای پهن تر استفاده شود. میزان فشاراعمال شده در تحقیقات بسیار متفاوت می باشند اما پیشنهاد می شود که فشار مورد استفاده باید به حدی باشد که باعث محدودیت در جریان خون سرخرگ ها و انسداد در جریان خون سیاهرگ ها شود. بنابراین، میزان فشار اعمال شده فردی بوده و بستگی به اندازه اندام و نیز اندام تمرینی (دست ها یا پاها) دارد.

 

  • خطرات احتمالی استفاده از کاف ها:

در مورد خطرات احتمالی در حین انجام این تمرین گزارش‌ها و شواهدهای متناقضی در دسترس می‌باشداین شیوه تمرینی حتماً باید به شکل نظارت شده  در مراکز درمانی و در باشگاه ها زیر نظر متخصص علوم ورشی دوره دیده انجام گردد وبرای این منظور که مشخص گردد که آیا سرخرگ مسدود گردیده است یا خیر نیاز به استفاده از دستگاه داپلر می‌باشد. استفاده از این شیوه تمرینی در محیط‌های باشگاهی و بدون وجود فرد متخصص و پزشک که در صورت نیاز بتواند به فرد کمک نماید توصیه نمی‌گردد.

 

 

معمولا استفاده از این روش تمرینی بصورت وزنه تمرینی  در کلیه مقالات اشاره شده اند ولی آیا این سیستم را میتوانیم در سنگ نوردی و یا کوهنوردی استفاده کنیم نیاز به مطالعه وجود دارد.

 

در قسمت های بعد مقالات به تفصیل در خصوص سنگ نوردی با محدودیت جریان خون خواهیم پرداخت.

دکتر منصورآقایی از ملی پوشان اسبق سنگنوردی کشورمان با این پایگاه در زمینه مقالات ورزشی (سنگنوردی) برای بهرمندی شما ورزشکاران از 

مقالات و پژوهش های به روز خود اعلام همکاری نموده اند. 
ـ خلاصه از سوابق دکتر منصورآقایی
ـ دانشجوی سال آخر دکتری بیوشیمی ورزشی دانشگاه تبریز
ـ ستعداد درخشان و نخبه علمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
ـ تحصیل در مقطع دکتری دانشکده علوم ورزش کشور اوکراین
ـ نایب قهرمان آسیا در رشته سرطناب ۱۳۸۱ مالزی
ـ چندین عناوین ملی و بین المللی در رشته سنگ نوردی
ـ مدرس درجه ۲ صعودهای ورزشی
ـ مشاور تغذیه ورزشی و بدنساز تیم های ملی
ـ تحقیق و مطالعه در خصوص رشته سنگ نوردی با بیش از ۲۰ سال سابقه سنگ نوردی
ـ صفحه اینستاگرام دکتر منصور آقایی:

https://instagram.com/mansour.aghae

درباره نویسنده

سعید حاجی بگلو
سعید حاجی بگلو 803 نوشته ها

سعید حاجی بگلو ـ مدیریت سایت http://iranclimbing.com/%d9%87%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86/

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مقالات ۰ نظر

تکنیک بنیادین شماره چهار -بخش دوم: استفاده از تکنیک G-TOX برای دستان

“در قسمت چهارم از تکنیک های بنیادی به اسم تکنیک جی-تاکس اشاره شد که در حقیقت سریعترین راه برای ریکاوری و رفع خستگی ساعدهاست؛ پیش از اینکه تکنیک پنجم را

مقالات ۲ نظر

تحلیل حمیدرضا توزنده جانی ازجام جهانی فرانسه

در کل این دوره از مسابقات فقط دو شرکت کننده توانستند در محدوده (5) ثانیه ثبت زمان داشته باشند،  آقای ” Dzienski  Marcin” از کشور لهستان و قهرمان این دوره

مقالات ۰ نظر

تمرينات استقامتي در صعود سرطناب از Neil Gresham

   *گذر از مرز قدرت*      اکنون زمان آن رسيده که براي مسيرهاي ورزشي طولاني تر و صعودهاي با استفاده از ابزار، به تمرينات استقامتي هم نگاهي بيندازيم. تصور

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!

لغو پاسخ

*

code