نکاتی از استاد سنگ نوردی Lynn Hill

نکاتی از استاد سنگ نوردی Lynn Hill

اصول اساسی در یادگیری : Lynn_Hill

فکر می کنم مهمترین چیز داشتن دوستانی برای تمرین است . کیفیت از کمیت مهمتره و داشتن هدف و یافتن تناسب صحیح میان تمرین و صعود. همه اینها به زمان آزاد و اهداف شما وابسته است.البته تمرین و یادگیری بر اساس توان شما انجام می شود . در صورتی که بطور طبیعی گرایش به صرف نیروی بیشتری دارید باید استقامتی بیشتر کار کنید.

جنبه های ذهنی سنگ نوردی :

 Relaxtioan(تمدد اعصاب – شل کردن عضلات – آرامش یا هر چیزی که شما به آن می گویید) ، واقع گرایی (acceptance) و داشتن فکر باز – خلاقیت – همگی کلید های ذهنی هستند.اول از همه اینکه تا فکر شما آزاد نباشد نهایت کارایی بدست نخواهد آمد و برای حفظ این حالت باید شخص هنگام بروز مشکل بسادگی آن را قبول کند و تصمیم به حل آن بگیرد.

اگر من نتوانم یک حرکت انجام دهم صرفا فکر می کنم که یک مرحله را صحیح نفهمیدم یا درک نکردم ، بجای تلاشهای پی در پی روی همان مرحله یا منصرف شدن از تمرین ، تلاش می کنم تا آن حرکت را حتی با 20 – 30 روش دیگر انجام دهم با انجام حرکات زیرکانه ، ترفند ، تغییر فرم بدن و محل قرار گرفتن پا تا زمانی که موفق شوم.

این چیزیه که به آن می گویم فکر باز – خلاقیت –

 اساس تکنیک سنگ نوردی :
 این موضوع متکی به داشتن یک حس زیرکانه از سطح هوشیاری بدن است ! تجربه نقش مهمی داره ، اما تمرکز روی هدف مهمتره.وقتی شروع به سنگ نوردی نمودم هدف من چنگ زدن به گیره های دست بصورت polarized بود و به محل قرار گیری دست و پایم توجه نمی کافی نمی کردم..

پس از مدتی شروع کردم به درک بهتر اینکه چگونه می توانم از نیرویم روی گیره هایی با شکل مشخص استفاده کنم.پس از سالها تمرین فهمیدمم که کشش و رهاسازی همزمان برای اینکه بدن یک حرکت کنترل شده روی یک گیره با زوایای 45 ، 90 ، 180 و زوایای دیگر در این میان انجام دهد ، لازم است.

 از دیگر حرکات ارزشمند من که باید به آن اشاره کنم این است که در ذهنم موقعتی رو فرض می کنم با بی نهایت گیره و جای پا و گرفتن موقعیت صحیح بدنم در آن گیره های زیاد.
 مهم ترین حرکتها :
 انجام چند مرحله ای ، تنظیم موقعیت بدن برای نهایت زبر دستی ، استفاده از کلی گیره کمکی ، قرار گرفتن در موقعیتهای قدرتی مثل قبل از حرکات دینامیک یا استراحت – من زیاد استراحت می کنم – و چرخش پا و لگن برای دستیابی به نهایت کشش و نتیجه .
 باید اشاره کنم که تمرکز یک اصل مهم برای اجرای دقیق بیشتر حرکات است ، اگر نه برای همه اما برای این حرکات.

برای مثال وقتی در موقعیت استراحت هستید آن را صحیح انجام دهید طوری که انگار به آن محل چسبیده اید.. خود باوری یک کلید مهم است چرا که اگر فکر کنید برای یک حرکت خاص کوتاه هستید و توانایی اجرایleft آن را ندارید مسلما نخواهید توانست آن را انجام دهید.

 اهمیت بیش از حد به قدرت و استقامت :
 بعضی ها به صرف نیرو بیش از حد اهمیت می دهند و فکر می کنند این راهیست به سوی بهتر شدن اما در حقیقت چیزهای دیگری وجود داره که بهتره به آنها نیز پرداخت مانند تکنیک ، کنترل ذهن ، انعطاف پذیری و …

مسلما هر کسی می تواند نیروی زیادی از خود بروز دهد اما اختصاص تمرین فقط به قدرت بدنی قعا مناسب نیست

 قدرت بدنی بیشتر برای تمرکز مناسب است :
 دوباره تمرکز!

سعی می کنم خلاق باشم و از فکرم استفاده کنم و تجسم مثبتی نسبت به حل مشکل و مبارزه داشته باشم.

 برنامه غذايى :
 من نسبت به غذا و مقدار آن اهمیت می دهم . به غذاهای تازه و طبیعی علاقه دارم و بیشتر خودم غذا می پزم چرا که کاملا می دونم چی می خورم و از غذاهای کم کالری یا بی فایده ای مثل الکل یا قندو شکر اجتناب می کنم.تقریبا غذاهای رایج ، اما اگر می خواهید متناسب یا لاغر بمانید باید نسبت به این موضوع حساس باشید.
 فعالیت مقدماتی هوازی :

فعالیت مقدماتی هوازی من دویدن است. رابطه مستمقیمی با سنگ نوردی ندارد اما برای فیتنس – تناسب اندام – مناسبه و وزنم را با این روش پایین نگه می دارم .کمی بدن سازی می کنم تا استقامت کلی و نیروی بدنم را حفظ کنم و اینکه شانه هایم به قدری کافی محکم باشند تا جابجا نشوند و مقدار زیادی تمرینات کششی.
از تمرینات ژیمناستیک همیشه استفاده می کنم – مثل بالانش روی دست و تمرین روی میله – این تمرینات به حفظ تعادل شما در سنگ نوردی کمک زیادی می کنه. ژیمناستیک یک ورزش خوب برای نگهداری شراط بدنی سنگ نوردان است.

 قابلیت طبیعی بانوان :

خیلی از بانوانی که به آنها آموزش داده ام تعادل بهتری نسبت به آقایان دارند. شاید به فیزیلوژی بدن و پایین بودن مرکز ثقل مربوط باشه ؛ نمی دونم. فکر می کنم با توجه کردن به خود موضوع تعادل بهتر می شود تا با استناد به قدرت و اعکاس حالتی غیر فعال است! با بالانسینگ از سنگ بالا بروید تا اینکه به آن حمله کنید. مردم سنگ نوردی رو نوعی فعالیت تهاجمی می دانند.

 دو ده فعالیت سخت :
 قدم که بسشتر ذهنی است . توانایی حفظ انرژی بطور روزانه و سالانه نوعی مبارزه است. همیشه آدم کنجکاوی بوده ام و این کنجکاوی باعث یادگیری چیزهای بزرگی در من بوده است.

منبع    climbandmore.com

 

درباره نویسنده

سعید حاجی بگلو
سعید حاجی بگلو 803 نوشته ها

سعید حاجی بگلو ـ مدیریت سایت http://iranclimbing.com/%d9%87%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86/

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مقالات ۰ نظر

مدیریت و کنترل هیجانات روحی و روانی در سنگنوردی

مقدمه مترجم: این متن در رابطه با شناخت و کنترل هیجانات روحی و روانی در هنگام صعود بحث کرده و نظریات یکی از سنگنوردان با تجربه و خبره را برای

مقالات ۰ نظر

مقاله:شفت برنجی که به نام مخترع آن رولند پاولیگ RP نام گذاری شد

“رولند پاولیگ” در سال 1938 در آلمان به دنیا آمد و در سال 1960 درست قبل از اینکه دیوار برلین او و خانواده اش را در آلمان شرقی محدود کند،

مقالات ۰ نظر

تکنیک های بنیادین سنگنوردی (بخش دوم): صعود نردبانی

این دومین قسمت از سری مقالات تکنیکها و اصول بنیادین است که در آن سعی می کنیم یاد بگیریم که دستها نقش ثانویه و کم اثرتری نسبت به پاها ایفا

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!

لغو پاسخ